School: gedrag
"Doe je best!"
"Doe je best!" of iets van die strekking is een uitdrukking die je als kind vaak hoort en als volwassene vaak gebruikt (ja, ik ook). Op de Pabo leerde ik echter dat dit niet de beste uitdrukking is, want: wanneer en hoe doe je dan eigenlijk je best? Veel mensen koppelen het aan goede resultaten, maar ik weet uit ervaring dat dat niet klopt (zo had ik ooit een heel schooljaar niks uitgevoerd en toch hoge cijfers op mijn rapport).
Dus ben ik eens gaan nadenken over wat ik op school bedoel met 'je best doen' en daar is dit handige hulpje uit ontstaan! Op de poster staan de punten in het groot, op de uitleg staat -heel verrassend- de uitleg erbij.
Afspraken of gedragsverwachtingen
Op een aantal scholen waar ik heb gewerkt èn op de scholen waar mijn eigen kinderen zaten, werd gewerkt met PBS: Positive Behavior Support. In het (heel erg) kort is dit een schoolbrede aanpak die positief gedrag aanmoedigt om negatief gedrag te voorkomen. Een klein voorbeeldje: je kunt tegen een kind zeggen: "niet rennen", maar met PBS zul je eerder zeggen: "rustig lopen" en het kind daarna een compliment geven voor het goede gedrag.
Ik heb een aantal gedragsverwachtingen gemaakt, die een aantal afspraken op een positieve manier weergeven. Met natuurlijk vrolijke en duidelijke plaatjes!
En hier vind je de gedragsverwachtingen in een handig kleiner formaat.
Aandacht vragen
Wanneer je als leerkracht de aandacht vraagt van je groep, zijn er vele manieren om dat te doen. De ene zingt een liedje, de ander klingelt met een belletje. De juf waar ik mijn re-integratie in de klas mocht doen, deed het laatste. Hier de kaart waarmee we dit oefenden met de klas. Welke manier gebruik jij?
Goed gedrag aanleren met Appie de aap
Een hele fijne collega had ooit voor haar LIO (voor de lezers die niet in het onderwijs werken: dit is de laatste stage van de PABO, waar je een half jaar lang zelfstandig een groep leidt. Tijdens de LIO moet je ook een aantal opdrachten uitvoeren) een goed werkende manier ontwikkeld om de leerlingen van groep 1 de regels / afspraken / gedragsverwachtingen / hoe-je-het-ook-wilt-noemen aan te leren en in te oefenen.
Met een knuffelaapje genaamd Appie, liet ze zien wat de positieve en negatieve gevolgen zijn van gedrag. Leerlingen konden daarna 'aapjes' verdienen door zich aan de afspraken te houden. Per week à twee weken stond één zo'n gedragsverwachting centraal.
Ik was erg enthousiast en was dan ook heel blij dat ik een 'juf Bonnie'-versie mocht maken en deze mocht toevoegen op de site!